Roemenië 2005

Sponsors
We zijn erg gelukkig dat we kunnen vermelden dat de gemeente Den Haag en de organisatie Cordaid bereid zijn gevonden het Roemenië 2005 project te sponsoren.

Bekijk ook de foto's van de voorbereidingen

Het reisverslag

Vrijdag 29 juli
Nu iedereen aanwezig is op buurthuis de Mallemok vertrekken we met taxibusjes naar Schiphol. Daar kan Mike nog net een noodpaspoort regelen omdat zijn echte paspoort kapot was. Gelukkig is de moeder van Marissa en Sabrina er om ons gezelschap te houden. Daarna vertrekken we met het vliegtuig naar Praag. Van Praag vertrekken we naar Boekarest. Vanaf Boekarest Airport brengen vier taxi’s ons naar het hotel in een achterbuurt van Boekarest.

Op het vliegveld

Bijkomen van de reis op de binnenplaats van ons hotel in Boekarest

Even naar huis mailen

wat een hitte!

Zaterdag 30 juli
Na een warme nacht gaan we de stad in. Boekarest blijkt een vieze stad te zijn. Tijdens onze wandeling door de stad komen we in een heel mooie kerk. We denken een katholieke of Russisch orthodoxe. We keken op van een soldaat die met een geweer de kerk bewaakt. Mike krijgt aldaar een spoedcursus in bidden door een bezoeker. Alle beeldjes en schilderijen worden gekust en er wordt een spreuk uitgesproken.

Boekarest....

Ook bezoeken we het paleis van Causescu. Hij is niet thuis maar zijn kamers zijn erg groot. Veel marmer, kristal, duur bewerkt hout, goud en leer. Hoezo armoede. Buiten gekomen zien we de zwervers en bedelaars. We zijn teruggelopen naar ons hotel en bleven daar nog een nacht.

Het megapaleis van voormalig dictator Causescu.

Zondag 31 juli
Om 10 uur gaan we met de taxi naar het station van Boekarest. Daar hebben wij onze spullen neergelegd en is iedereen wat gaan eten. Toen de trein kwam stapte we in en vertrokken richting Medias. De treinreis gaat door een mooi berggebied. Aangekomen in Medias hebben we de tassen in een kluis gelegd en zijn we bij een restaurant gaan eten. Na het eten hebben we de tassen opgehaald en zijn met 4 taxi’s naar Haranglab gereden. De buren ontvingen ons samen met een paar andere oude bekenden. We maken de slaapruimte schoon en zetten de stretchers neer.

Het was zondag dus we konden niet beginnen met werken. Dus eindigde onze dag met een gezellig kampvuur.

Maandag 1 augustus
We lopen naar het zigeunerdorp en daar gaan we in het wijkgebouw ontbijten.

Het blijkt dat er nog geen bouwmateriaal is en tot overmaat van ramp zijn de gereedschappen gestolen! Raymond en Heymen gaan naar de stad Tirnaveni om materiaal zoals stenen, hout en cement te kopen en nieuwe gereedschappen.

Danny, Nizar en Michel maken de bekisting voor de fundering van de schuur. Deze schuur moet er voor gaan zorgen dat gereedschappen veilig kunnen worden opgeborgen. Ook gaat deze dienen voor opslag van voorraad.

fundering storten

Vele handen.....

Eind van de dag komt een vrachtauto het bouwmateriaal brengen. Iedereen werkt hard mee om de wagen leeg te krijgen.

Dinsdag 2 augustus
Aan de slag. We staan vroeg op zodat we vroeg kunnen beginnen met bouwen. Het beton wordt gemaakt door Mohammed en Nizar. Fernanado, Johan en Arie maken een deurpost en gaan die alvast stellen. Later gaan we metselen. Mohammed heeft er gevoel voor en metselt als een professional. Ook Michel gaat op een bouwvakker lijken. Marissa, Sabrina, Mike en Stacey maken de specie.

Vandaag zijn ook 5 man het land opgeweest om gras te maaien met een zeis. Ook deze avond hebben we een gezellig kampvuur gehad.

en wordt aan het reisverslag gewerkt

Woensdag 3 augustus
Marissa, Sabrina, Stacey en Vera gaan met Judka (één van de kookdames) naar de mark om kleding te kopen voor de kinderen. Deze kleding wordt gekocht van de opbrengst van de autowas-actie. Er wordt flink veel kleding gekocht want Judka kan goed afdingen. Ze moet zelfs morgen een kopje koffie met de handelaar gaan drinken (die ons veel extra kleding toestopte). Misschien het begin van een mooie relatie?

Judka geeft les aan de zigeunerkinderen op het schooltje in het wijkgebouw. De kinderen worden, voordat ze naar school gaan, gewassen en krijgen schone kleren aan. Aan het eind van de schooldag moeten de oude kleren weer aan, omdat de kans groot is dat de schone kleren afgepakt worden door de vader die ze dan weer gaat verkopen.

De jongens werken ondertussen stevig door.

Donderdag 4 augustus
We zijn vandaag om 8 uur opgestaan en met z’n allen naar de werkplaats gelopen. Daar hebben we ontbeten en zijn we verder gegaan met het bouwen van de schuur. Sabrina en Stacey zijn de kleren gaan sorteren die we op dag 6 hebben gekocht. S’avonds zijn we met z’n allen vroeg gaan slapen want de volgende ochtend moeten we er om half 6 weer uit omdat we naar Sigisoara en Brasov gaan.

Eten in het wijkcentrum

Vrijdag 5 augustus
We reizen naar Brasov. Daar kunnen degenen die daar zin in hebben met een kabelbaan een hoge berg op. Daarna gaan we naar een dierenpark. Er zijn daar verschillende dieren te zien, van bruine beren en bavianen tot eekhoorntjes. Daarna gaan we naar de stad Sigisoara waar we pizza hebben gegeten. Effe lekker bijeten.

Zaterdag 6 augustus
Er komt een nieuwe lading stenen rechtstreeks van de steenfabriek. De stenen zijn nog warm. We gaan weer snel aan de slag.

Stacey, Jassin, Vera en Mike bouwen een brug over het water achter het wijkcentrum. Ook maken zij een trap in de dijk. Ondertussen bouwen Johan, Marissa, Nizar verder aan de schuur. Mohammed, Fernando en Michel voelen zich niet lekker en gaan naar het huisje om lekker te slapen.

ff de brug testen

Zondag 7 augustus
Vandaag was het een rustdag. We hebben lekker uitgeslapen tot een uur of 11 want zondag is een dag van het geloof dus mag er niet gewerkt worden.

Zaterdagavond was het begonnen met regenen en het is niet opgehouden tot zondagmiddag. Rond 12 uur kwamen Heymen en zijn zoon Jonathan brood brengen zodat we konden eten in het huisje waar we slapen.

lekker je wasje doen

Om 1 uur zijn we met de bus naar Tirnaveni gereden. Er waren weinig winkels open dus we konden er weinig doen. We gingen naar een internetcafé en hebben daar de teksten doorgestuurd voor op de site. Toen we daar klaar waren gingen we op zoek naar een restaurant. Na een tijdje gelopen te hebben kwamen we een gesloten restaurant tegen maar we mochten er toch komen eten. Het eten was erg lekker. Na het eten zijn we met taxi’s terug naar Haranglab gegaan.

We hebben savonds weer gezellig een kampvuurtje gemaakt. Tijdens het kampvuur hebben we een gesprek gehad met de hele groep over de verwachtingen die zij hadden voordat ze hierheen kwamen. Sommige jongeren hadden het hier erger verwacht. Raymond zei dat we de volgende dag eens goed moeten kijken hoe de zigeuners echt leven. En de volgende avond zouden we terugkomen op dit onderwerp.

Maandag 8 Augustus
Zoals gewoonlijk is de planning weer veranderd. Toen we vanochtend opstonden regende het weer. Daarom konden we niet doorgaan met het metselen. Dus hebben we eerst de binten voor het dak gelegd. En deze vastgelegd in de grond met planken. En toen hebben we het dak erop geplaatst.

Toen het daarna ophield met regenen zijn we verder gegaan met het metselen van de schuur. We zijn al een heel stuk verder gekomen en zijn bijna klaar.

Na het middageten zijn we met de groep gaan kijken in de huizen van de zigeuners. De groep was erg onder de indruk van de armoede waarin de zigeuners leven. S’avonds zijn we verder gegaan met het gesprek van de vorige avond. Nizar had gezegd dat hij het hier veel erger en primitiever had verwacht. Vandaag heeft Nizar in de huizen gekeken en is erachter gekomen dat de zigeuners echt heel arm zijn en hun leven niet primitiever kan.

Dinsdag 9 augustus.
De schuur wordt afgemaakt. Het dak goed recht gesteld en de deur erin gezet. Gelukkig is het droog weer. We krijgen tijdens de lunch lekkere oliebollen.

Terwijl de groep het huis gaat schoonmaken gaan Harry en Fernando naar Ternaveni om geld te wisselen voor de terugreis en om dit verslag te mailen. De bus krijgt panne. En de buschauffeur kruipt voor de zoveelste keer onder de bus om deze te repareren. Het is volgens ons een wonder dat hij toch nog verder kan rijden.

Morgenochtend om 5 uur vertrekken we naar huis. Dus s'avonds het slaaphuisje opruimen en tassen inpakken. En vroeg naar bedje toe.
Om 6 uur met de bus naar het vliegveld van Boekarest en dan op woensdagavond op de geplande tijd op Schiphol.

In de bus naar Boekarest

Foto's van de eindpresentatie op 5 oktober 2005

Het werd al gauw dringen in de zaal.

Ook oud-Roemeniëgangers waren gekomen.

Eerst werd de film getoond.

Waarna wethouder Jetta Klijnsma aan het woord kwam.

En oorkondes uitreikte aan de deelnemers.

Waarvan ze een aantal herkende van vorige keren.

en het optreden van de Zwerversband.

Al met al ook dit jaar weer een geslaagd project.